June 22, 2021

Rebecca Elson, rimmaava astrofyysikko

Kirja. Se pitää paikkansa tietyistä kohtaloista, kuten supernoovista, näistä jättiläistähdistä, jotka räjähtävät voimakkaassa salamassa, mutta jotka paradoksaalisesti näkevät vasta katoamisensa jälkeen, koska heidän valonsa kesti niin kauan päästäksemme meihin. Kanadalainen astrofyysikko Rebecca Elson ilmestyi maailmassa vasta vuonna 2001, kaksi vuotta 39 vuoden ikäisen syöpäkuolemansa jälkeen, hänen ainoan runokokoelmansa ansiosta. Vastuu pelolle. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin Sika Fakambi kääntää sen lopulta ranskaksi otsikolla Valtavan edessä.

Ei voida yliarvioida, oliko Rebecca Elson rimmaava astrofyysikko vai tähtiä laskeva runoilija, eikä sillä ole väliä. Kuten hän selitti lyhyessä omaelämäkerrallisessa tekstissä, Kivistä tähtiin, tiede ja runous kietoutuvat yhteen varhaisesta iästä lähtien. Nuori Rebecca kirjoitti runoja matkailuauton takaosassa, missä hänen geologi-isänsä kirjoitti omat keskuksensa kesäretkille, jotka oli omistettu muinaisten esihistoriallisten rantojen etsimiselle tai tällaisten jäätiköiden tutkimiseen. Kotona tiede oli kuin toinen kieli kuvaamaan maailmaa, ja nuori tyttö kuvitteli itsensä joskus primatologiksi kuten Jane Goodall, paleoantropologiksi kuten Louis Leakey tai merentutkijaksi kuten komentaja Cousteau.

Maailman sykkeet

Kunnes taivas putosi hänen päähänsä ja Rebecca Elson kehitti intohimon tähtitieteeseen. Mutta astrofysiikan kiihkeä maskuliininen mikrokosmos, jonka hän löysi arvostetusta Institute for Advanced Studiesista Princetonissa New Jerseyssä, kuvattiin “Miesten linnoitus”, tukahdutti hänet ja raikkaan ilman hengitys tuli hänelle runokerhosta. Hän sulautti kaksi rakkauttaan, rationaalisen ja runollisen, kysymyksiin, jotka syntyvät yön ja äärettömän edessä. Tähdestä tulee tuttu olento observatorion yksityisyydessä: “Siinä hän on, niin lähellä / Voisit melkein / ajaa kätesi / vatsan yli / tuntea hänen jälkeisen lämmön / pitkät, hitaat käyränsä / jokainen kimalteleva nänni / missä planeetta imee.” “

Rebecca Elsonin runot eivät vain herätä taivasta. Hän tutkii luontoa samalla tavoin kuin lapsena hän tutki isälleen keräämänsä kiviä; se seuraa maailman sykkeitä tuulessa räpyttävien nunneiden wimpsissä tai kuivan arroyon sateen kaipuessa; siinä kirjoitetaan lapset esittämät kysymykset siitä, mikä ympäröi meitä; hän asettaa itsensä leijan paikalle (ehkä se on hän “Kenellä on hauskinta”, siellä…). Säästää sanoilla, mutta tarkka, joskus rajoittuu haiku tai memento mori, koska sairas, hän tietää, että hänen kuolemansa on piilossa. Kokoelman viimeinen runo alkaa seuraavasti: ”Joskus vastalääkkeenä / kuoleman pelkoon / syön tähtiä. ” Ei siksi, että tähdet takaavat ikuisuuden, mutta muistaa, että ne elvytetään meissä, meissä, tähtipölyssä.

Sinulla on jäljellä 2,5% tästä artikkelista. Loput on tarkoitettu vain tilaajille.

linkitetty tähän