August 2, 2021

Israelissa uusi Homo-suvun edustaja, 125 000 vuotta vanha

Kymmenen vuotta sen jälkeen, kun se havaittiin sementtitehtaan laajennukseen käytetyn maan sedimenteissä Nesher Ramlassa, Israelissa, sirpaloitunut fossiili on otsikoissa. Tiede, Perjantai 25. kesäkuuta. Amerikkalainen tiedelehti pitää sitä “Arkainen selviytyjä” ja ilmoittaa a ”Suvun pre-neandertalilainen Homo ». Sen löytäjät näkevät hänessä todella yhden väestön lopullisista edustajista, joka olisi ollut Euroopan neandertalalaisten alkuperä.

Israel Hershkovitz ja Hila May (Tel Avivin yliopisto), jotka johtivat vuonna 2002 julkaistua työtä Tiede, odottavat heidän tulkitsemaansa tulokkaan paikkaa ihmisperheessä: ”Eurooppalaisten tutkijoiden on vaikea hyväksyä sitä, että neandertalalaisten lähde on täällä. Heillä on pitkä, läheinen historia neandertalilaisten kanssa ”, arvioi ensimmäisen. “Paradigman muuttaminen on aina vaikeaa. Me asetamme tämän uuden tarinan peruskiven ”, lisää toinen. “Toivomme vain, että he eivät ole liian vihaisia”, he julistavat kuorossa.

Lue myös Löydettiin Israelin vanhin “Homo sapiens” Afrikan ulkopuolella

Mikä voi olla ärsyttävää näistä kallon ja alaleuan palasista, joita on koristeltu muutamalla hampaalla? Ei itse fossiileja, joita ei löydy luolasta, kuten suurin osa tähän mennessä löydetyistä Israelista, vaan ulkoilma-alueella, jossa metsästyksen hedelmät – erityisesti sorkka- ja kavioeläimet – pilkkoivat läsnä olevien kivityökalujen ansiosta suurina määrinä. “Se oli lihakauppa savannan maisemassa”, toista Israel Hershkovitz.

Louhintapaikka Nesher Ramlassa (Israel), jossa fossiiliset elementit kuuluvat suvun yksilöön

Treffit eivät myöskään ole kiistanalaisia. Se saatiin useilla ja täydentävillä mittauksilla, jotka antavat alueen noin 125 000 vuotta. Ei, keskustelun kohteena on näiden luiden tulkinta niiden morfologiasta, ennustaa myös Marta Mirazon Lahr (Cambridgen yliopisto) julkaisussa Tiede, jossa tutkija tervehtii a “Suuri löytö”.

“Ainutlaatuinen yhdistelmä primitiivisiä ominaisuuksia”

Muistakaamme asiayhteys. Mikä on nykyään Israel, on aina ollut käytävä ja risteysasema eläin- ja ihmispopulaatioille, etenkin genren edustajien ensimmäisten Afrikan lähdöiden aikana. Homoja viimeisimmät lajimme, homo sapiens. Noin 60000 vuotta sitten tapahtunut johti lopulta siihen, että se valloitti koko planeetan. Ennen tätä onnistunutta retkeä,homo sapiens alueella oli jo tapahtunut: vanhin Israelista löydetty Misliyan luolasta on peräisin 180 000 vuotta.

Sinulla on 61,69% tästä artikkelista. Loput on tarkoitettu vain tilaajille.

käy tällä sivustolla täällä