August 2, 2021

Seismisten aaltojen analyysillä paljastettu Marsin sisäinen rakenne

Hitaasti mutta varmasti Mars paljastaa läheisyytensä. 943 “maaperää” (tai marsilaista päivää) sen upean laskeutumisen jälkeen 26. marraskuuta 2018 Elysium Planitian tasangon sydämessä, NASA: n Marsin seismologialle omistama InSight-operaatio ilmoittaa läpimurron punaisen maanalaisen osaamisen tuntemisessa. planeetalla.

Kolme artikkelia, jotka julkaistiin torstaina 22. heinäkuuta lehdessä Tiede, Sveitsin avulla valmistettu ranskalaisen seismometrin SEIS (for Seismic Experiment for Interior Structures) -ryhmä selittää, kuinka se käytti tusinan Marsin maanjäristysten tuottamia seismisiä signaaleja tähtien sisäkerrosten tutkimiseksi. Ydin, vaippa, kuori… Marsilla on sisäinen rakenne, joka poikkeaa maapallosta.

Planeetan syvyydet heijastavat sen alkuperää ja evoluutiota. Sen sisemmät kerrokset voivat antaa tietoa sen muodostumisolosuhteista varhaisessa aurinkokunnassa sekä geomagneettisesta ja geologisesta aktiivisuudesta, menneisyydessä ja nykyisyydessä. Ainakin kun onnistumme kuvaamaan niitä tarkasti. Mikä on tällä hetkellä saavutettu vain maapallon ja kuun tapauksille tutkimalla seismometrien verkostojen avulla tapaa, jolla seismiset aallot etenevät ja heijastuvat maanpinnan maanjäristysten aikana.

Todellinen haaste

Tästä syystä InSight-operaation kiinnostus. Tämä koostui seismometrillä varustetun geofysikaalisen aseman sijoittamisesta Marsin maahan. Sitten yrittää havaita tämä ainutlaatuinen instrumentti – jonka on suunnitellut Institut de physique du globe de Paris (IPGP) CNES-projektin hallinnassa yhteistyössä useiden ranskalaisten, brittiläisten, saksalaisten ja ranskalaisten laboratorioiden ja teollisuuden kanssa. Sveitsin – maanjäristykset saadakseen parempia arvioita Marsin sisäisestä koostumuksesta. Todellinen haaste, koska jos tällä maapallolla ei ole levytektoniaa, maanjäristykset ovat suhteellisen yleisiä, ne ovat voimakkaita. Ja käytännössä vain harvat niistä pystyvät tuottamaan oikeat signaalit.

Tämä on se saavutus, jonka SEIS-tiimi saavutti analysoimalla noin kymmenen näistä tapahtumista suoraan tai epäsuorasti tuottamia seismisiä aaltoja. Lopputulos ? Hän osoittaa, että vaikka Marsin sisäinen rakenne on lähellä maapallon rakennetta, siinä on erityispiirteitä, joita voitaisiin käyttää selittämään sen katastrofaalinen kehitys kohti kuivaa, kylmää, ilman ilmakehää ja geologisesti kuolevaa maailmaa.

Sinulla on 47,67% tästä artikkelista. Loput on tarkoitettu vain tilaajille.

napsauttamalla tätä Ajattelin tätä